blog posts

har dit barn mange bekymringer?

Når dit barn har mange bekymringer

Vi lever i en tid, hvor det perfekte er blevet det normale hos børn og unge. Der stilles store krav til børn og unge, ikke mindst af dem selv.

Curling-forældre skaber ikke lykkelige børn

Det kan godt være, at alle taler om, hvor meget denne generation bliver forkælet og beskyttet af deres curling-forældre, at de unge er uselvstændige, og hvad der ellers lyder af overskrifter og tv-programmer, men det gør ikke børnene eller de unge mere tilfredse eller lykkeligere.

Sociale medier påvirker børnene

De sociale medier kan være en del af årsagen. Her bliver børn og unge bombarderet med andre på samme alder, der er sjove, glade, smukke og i det hele taget fremstår perfekte og fejlfri. Ikke mindst har de viljen og initiativet – de gør det jo bare, og skaber deres egen succes. Mange børn og unge tror, at det de ser på medierne er retvisne for, hvordan man gør og ser ud.

Når vi forventer at være perfekte

De unge stræber efter at være perfekte, at få følelsen af lykke, succes og beundring. De har lært, at hvis der er noget man virkelig vil, og hvis man kæmper ihærdigt nok, så kan man opnå alt! Lutter 12 tal til eksamen, det perfekte udseende og blive et kæmpe talent til sport.

Det er hårdt og kræver en ualmindelig viljestyrke. Ofte er deres anstrengelser ikke gode nok. Uanset hvor meget de kæmper, så kan resultaterne af deres anstrengelser ikke leve op til forventningerne om det perfekte. Det kan ramme deres selvværd og resultere i ændrede adfærd.

Vær opmærksom på dit barn

Sætter dit barn for store krav til sig selv, eller har andre store forventninger til dem?

Har dit barn ændret adfærd ved fx at ”trække sig”, er blevet stille eller vælger dit barn konstant at være alene på værelset?

Børn og unge bliver presset

Når børn og unge bliver presset – af sig selv eller andre – i længere tid, så skaber de uhensigtsmæssige strategier. De forsøger at beskytte sig selv, eller at passe på sig selv, ved for eksempel at:

  • Trække sig fra fællesskabet.
  • Bliver hjemme fra skole.
  • Få ondt i maven af bekymring.
  • Være meget følsom (vred eller ked af det)
  • Børnene har skabt nogle overbevisninger om, at det hjælper dem at undgå:
  • Det er bedst for mig at blive hjemme fra skole.
  • Mor og far skal være sammen med mig, så jeg er sikker på der ikke sker dem noget.
  • Når jeg er sammen med andre, bliver jeg usikker, så det er bedst jeg er alene.

Når barnet trækker sig fra det sociale fællesskab

En overbevisning bliver til flere overbevisninger og pludselig kan barnet slet ikke overskue hvordan de kan/skal gøre det rigtige, eller hvad der gør dem godt.

Hvis et barn oplever at have kæmpet for noget i lang tid, uden at opnå det ønskede resultat, hvis de strategier barnet normalt bruger ikke længere virker, eller hvis barnet ikke kan finde ud af hvordan, det skal nå sit mål, mister barnet modet og kan blive deprimeret.

Samtaler med en professionel rådgiver kan hjælpe børn og unge med at forstå måden at tænke på.

Hvordan de kan forholde sig til uro, tankemylder, tvivl, modløshed og opgivenhed.

Gennem den kognitive og metakognitiv metode, lærer vi børn og unge, at bekymringer ikke er noget, der opstår af sig selv, men noget, de selv kan være med til at ændre.

Samtalerne hos os giver børnene nøglen til HVORDAN.

Tanker er blot tanker, og man vælger selv, hvordan man vil reagere på disse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *