Unge & voksne med ADHD

Pia-Emilie
Pia-Emilie

Struktur i hverdagen

Mennesker er meget forskellige og det gælder også for mennesker med ADHD. Derfor er jeres udfordringer og styrker også forskellige.

Der er også stor forskel på, i hvor svær eller let grad, du har ADHD. De vanskeligheder, man oplever med ADHD, kan variere meget fra menneske til menneske. Udover kernesymptomerne er der ofte en del fællestræk, som jeg kort vil komme ind på her.

Skønt de fleste mennesker med ADHD trives bedst med forudsigelighed og struktur, så kan det være svært selv at skabe tilstrækkelig med struktur. Det er der flere årsager til.

Uanset om du er ung eller voksen med ADHD, har du sikkert problemer med at holde fokus, bevare koncentrationen og opmærksomheden på opgaver eller aktiviteter, der er monotone og i særdeleshed hvis opgaverne er mindre eller slet ikke interessante for dig.

Uro i kroppen

Du mærker måske en konstant uro i kroppen, hvilket også gør, at du oplever rod i hovedet. Den konstante uro i kroppen kan vise sig ved at dine ben bevæger sig eller ved at du bevæger hænderne og har det bedst, når du har en kuglepen eller andet i hænderne som du kan ”dimse” med.

Sociale situationer

Sociale situationer kan være trættende. Det kan være svært at holde fokus på det, der bliver fortalt. Måske har du svært ved at høre efter. Du oplever måske at du taler før du tænker. Det kan bare komme i en lind strøm, hvor ordene nærmest kommer ud af munden på dig før du har tænkt over det, du siger. Måske misforstår du ofte andres signaler.

Som ung med ADHD er det ikke rart at være udfordret på det sociale, da det sociale er vigtigt for din trivsel og dit selvværd. Du har måske svært ved at have lange venskaber og kommer til at føle dig ensom.

Planlægge din tid

Du oplever sikkert også, at du har problemer med at planlægge din tid og opgaver fordi du bliver afledt, optaget af noget andet og det er svært at forudsige, hvor lang tid en aktivitet vil tage.

Når du bliver optaget af noget, så glemmer du tid og sted og har kun fokus på den aktivitet du er i gang med. Der kan gå flere timer, uden at du kan slippe eller registrere, hvor lang tid der er gået. Det kan betyde, at du kommer for sent til aftaler eller helt glemmer dem.

Søvn

Du oplever sikkert, at det er svært at komme op om morgenen og samtidig kan tiden flyve afsted om aftenen, så du glemmer at gå i seng. Det kan også være, at det vælter frem med en masse tanker i dit hoved når du skal sove, at det gør det vanskeligt for dig at falde i søvn. Din krop kan ikke falde til ro og nogle gange vågner du måske om natten og kan ligge flere timer før du falder i søvn igen.

Studerende

I forhold til skole, lektier og eksamen, kan det gøre en stor forskel, hvis du får hjælp til at planlægge og organisere skolearbejdet. Det er ikke manglende vilje, der forhindrer dig i at lave dine ting, men du glemmer og tror du kan nå at lave det hele på den halve tid. Du venter til sidste øjeblik med at udføre opgaverne. Når det så går op for dig, at du ikke kan nå det, så går klappen ned og du bliver frustreret og opgivende.

Måske bebrejder du dig selv, at du ikke får lavet alle dine opgaver. Disse nederlag påvirker forståelsen af dig selv og det er derfor godt at få hjælp til at skabe ændringer, så du ikke fortsætter med dine forventninger om, at tingene alligevel bare mislykkedes. Du kan derfor rammes af opgiven og manglende optimisme med hensyn til din fremtid.

Ubehag med bestemt tidsplan

Du oplever sikkert ubehag, når andre sætter din dagsorden eller har flere aftaler med faste tidspunkter – skal møde på et bestemt tidspunkt, opgaver der skal afleveres med mere.

En bestemt tidsplan kræver vedvarende opmærksomhed for at du kan huske det, du skal på et givent tidspunkt. Det er anstrængende og du bliver mange gange udmattet og fyldt med ubehag i kroppen. Du kan få ondt i hovedet, få kvalme og mere uro i kroppen. Derfor ender det måske med, at du ender med at udsætte, aflyse eller give op. Det er lidt som at tisse i bukserne, det føles i starten rart og varmt, hvorefter det bliver afløst af ubehag, kulde og svie – altså en kortvarig lettelse.

Du kan også være, at du har gang i en masse opgaver på én gang, uden rigtigt at blive færdige med nogle af dem. Du føler, at du har travlt uden i virkeligheden at nå ret meget.

Det rammer dit selvværd og din selvtillid. Du kan også tænke, at du ikke kan gøre noget for at ændre på tingene.

Terapi der hjælper

Vi kan i terapien arbejde med, hvordan din hverdag kan være anderledes. Hvordan du kan få planlagt og gennemført dine opgaver i skolen eller på arbejdet.

Du kan få hjælp til eventuelt at håndtere din vrede, afledning, impulsivitet, negative tanker og til at minimere din stress.

Når du får hjælp og støtte til at skabe disse rammer, som du har brug for, så skaber det mulighed for, at du kan udnytte dine talenter og udvikle dine potentialer.

Vi visualiserer mest muligt og giver kun enkle små redskaber ad gangen. Vi sikrer os hele tiden, at du kan overskue det og er motiveret.

Ring eller skriv til Open Mind, så hjælper, støtter og guider vi dig videre via samtaler hos os.

Del på:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Du vil måske også gerne læse ..

Sådan undgår du energivampyrer eller narcissister

De fleste af os har flere gange i livet mødt en narcissist. De er i starten yderst charmerende og viser tydeligt, at de gerne vil dig. Så snart du har kritiseret dem eller såret dem ved at afvise at gøre som de ønsker, så vender de sig mod dig. Gå ikke ind i et skænderi med dem, forsøg ikke, at få dem til at forstå dig. Det vil ramme dig som en boomerang.

Læs mere

Kom ud af ensomheden i fællesskab med andre

Det kan tære hårdt på én at føle sig ensom, og selvom de færreste nok vil gå gennem deres liv og aldrig have følt sig ensom, så er det ikke en situation, som skal være konstant. Hvis din ensomhed har stået på i længere tid og føles permanent, så er det på tide, at du får hjælp, så du kan komme videre og få glæden tilbage i dit liv!

Læs mere